A Tanárképzés és oktatáskutatás kötet elérhető ide kattintva
A kötet tartalma:
ELŐSZÓ
A TANÁRKÉPZÉS ÉS AZ OKTATÁSI RENDSZER
Bordás Andrea: Pedagógusok szakmai tanulása alulról szerveződő és felülről szervezett szakmai közösségekben
Buda András: Tanárjelöltek bakancslistája
Fűzné Koszó Mária: A tanórai és a projektoktatás sajátosságai és problémái a környezeti nevelésben
Imre Anna – Ercsei Kálmán: Tanulási utak és tanulási környezetek
Jancsák Csaba: Value Preferences of Students of Hungarian Teacher Education
K. Nagy Emese: A pedagógushallgatók érzékenyítése tudásban és szocializáltságban heterogén tanulói csoport kezelésére
Lükő István: Méréses tapasztalati tanulás a környezeti szakképzésben – Részletek egy szakmódszertani kutatásból
Mrázik Julianna: Bevezető esszék és értelmezési kereteik
Szabó Mária – Orgoványi-Gajdos Judit: Tényleg segít? – Első tapasztalatok az új típusú tantárgygondozó szaktanácsadásról
Török Balázs: Az oktatási rendszerek szenzibilitásának változása
II. TÖRTÉNETI ÁTTEKINTÉSEK
Albert B. Gábor: Tanítóképzőintézeti és középiskolai tanárok a két világháború közötti hazai tankönyvrevíziós mozgalomban
Bíró Zsuzsanna Hanna: A tanulmányi kiválóság szerepe a tanári karrierben a két világháború közötti Magyarországon
Fenyő Imre: A Debreceni Egyetem identitásteremtő aktusai 1914-1944
Kereszty Orsolya: Gender-szempontú neveléstörténet-írás és aktív demokratikus állampolgársági nevelés: irányok és problémakörök
Lendvai Tamás: A porosz népiskolaügy fejlődésének főbb állomásai és jellemzői 1737-1840 között, különös tekintettel az állam és az egyház viszonyára
Olasz Lajos: A nemzetiségi oktatás szabályozása és gyakorlata Magyarországon, a két világháború között
Ozsváth Judit: Márton Áron kolozsvári ifjúságnevelő munkája
Szabó Zoltán András: A klebelsbergi középiskola-koncepció „fekete doboza” – Nemzetközi hatásokok oktatáspolitikai aktorok és törvényhozás
III. FELNŐTTKÉPZÉS ÉS ÉLETHOSSZIG TARTÓ TANULÁS
Farkas Éva: Tények és tendenciák a felnőttképzés 25 évéről
Kenyeres Attila Zoltán – Szabó József: Az informális tanulás lehetőségei a televíziós híradókban
Kozma Tamás – Forray R. Katalin: Közösségi tanulás és térségi átalakulások
Polónyi István: Jelentkezési és bejutási jellemzők a hazai felsőoktatási felnőttképzésbe
Szűcs Szabina: Nyelvi képzési programok Magyarországon 2013–2014
IV. FELSŐOKTATÁS
Barabási Tünde: Tanítók és a szakirányú mesteri képzés lehetősége
Barta Szilvia: Academic integrity and academic ethics – the responsibility of teacher educators?
Bocsi Veronika: Változások kora. Az internethasználat szerepének átalakulása a hallgatói életmódban
Fónai Mihály: A szocioökonómiai státusz és az iskolai életút kapcsolata
Galántai László: A tudás és a társadalma. Felsőoktatás és munkaerőpiac kapcsolata a késő modern társadalomban
Kardos Katalin: A felsőoktatás-pedagógiai gyakorlat kitüntetett terepei: a szakkollégiumok
Kovács Edina: A pedagógushallgatók pályaképének és eredményességének jellemzői a Magyarország – Románia – Ukrajna határmenti régióban
Majorosi Anna – Sántha Kálmán: A felsőoktatásban oktatók nézeteinek, módszertani kultúrájának metaforahálóval történő elemzése, avagy egy kutatás eredményei és a módszerek reflexiója
Pusztai Gabriella: Mire jó a társadalmi tőke koncepció a felsőoktatás-kutatásban?
Tőzsér Zoltán: Részidős hallgatók határokon innen és túl
V. HÁTRÁNYOS HELYZET ÉS KISEBBSÉGI KÉRDÉSEK AZ OKTATÁSBAN
Andl Helga: Small schools in contemporary Hungary
Atyimcsev Lívia: Magyar nyelvű felsőoktatás Szerbiában – egy karalapítás története
Barnucz Nóra: IKT eszközök használata hátrányos helyzetű tanulók körében
Bézsenyi Ákos – Gyulavári Tamás: Measurement Invarince Across Majority and Minority Groups in the Hungarian Edition of Wechsler Intelligence Scale for Children (WISC-IV)
Czékmán Balázs: A magyar nemzeti identitástudat megőrzésének aspektusai Izrael és Kanada vonatkozásában
Cserti Csapó Tibor: Új fórum a romológia kutatásában és felsőfokú oktatásában – a Romológia folyóirat
Gönczi Ibolya: Gyermekvédelem és pedagógusképzés elvei és gyakorlata Magyarországon
Jenei Teréz – Kerülő Judit: Cigány/roma civil szervezetek Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében
Takács Tamara: Közösségi kötődés és egyéni identitás egy határmenti felsőoktatási térségben
Varga Aranka: Hátrányos helyzet és az iskolarendszer
VI. KATONA-, SPORT- ÉS EGÉSZSÉGPEDAGÓGIA
Fintor Gábor János: Az egészségtudatosság megjelenése nyíregyházi felső tagozatos diákoknál
Hajdicsné Varga Katalin: E-learning a honvédelmi és katonai képzésekben
Hideg Gabriella: A fair play jelentéstartalma kenyai és magyar minta alapján
Kovács Klára: Magyarországi és romániai hallgatók sportolási szokásait meghatározó szocio-kulturális tényezők
Madarász Tibor : Katonasuli és honvédelmi nevelés – Kapcsolat a társadalommal
Nagy Ágoston – Kovács Klára: A sportolás hatása a debreceni egyetemisták értékrendjére és jövőképére
Stummer Judit: Honvédelmi ismeretek a köznevelési és felsőoktatási intézményekben
UTÓSZÓ HELYETT
Szabó László Tamás: Tanulási környezetek rejtett hatásai
HERA 2013. ÉVI BESZÁMOLÓ
SZERZŐK ÉS ELÉRHETŐSÉGEK