A Legjobb Nevelés- és Oktatási Mű

A HERA – társszervezete, a European Educational Research Association (EERA) mintáját és gyakorlatát követve minden évben díjazza a legjobb nevelés- és oktatáskutatási műveket. Ezzel egyrészt hozzá kíván járulni a magyar nevelés- és oktatáskutatás fejlesztéséhez. Másrészt pedig díjai révén támogatni kívánja az arra legérdemesebbek részvételét az EERA éves tudományos konferenciáján (ECER), illetve a HERA éves közgyűlésén és a hozzá kapcsolódó nevelés- és oktatáskutatási konferencián.


A HERA pályázatot hirdet a legjobb nevelés- és oktatáskutatási mű 2024 címre.
Pályázni elküldött írásművel lehet magyar vagy angol nyelven.A beküldés határideje: 2024. március 31. (amax. 40 ezer karakter terjedelmű pályaműveket: info@hera.org.hu címre várjuk, kizárólag word vagy pdf formátumban).

A bíráló bizottság a beérkező pályaműveket az alábbi szempontok szerint bírálja el:
·      a probléma megfogalmazása;
·      szakirodalmi áttekintés;
·      vizsgálati szemlélet és módszerek;
·      az eredmények újdonsága;
·      szerkezet,stílus, forma (hivatkozások, ábrák, táblák).1. díj: közlés, az ECER 2025 főkonferencia részvételi díja
2. díj: közlés, az ECER 2025 előkonferencia részvételi díja
3. díj: közlés, a HuCER 2025 részvételi díja és szükség esetén szállásköltsége
4. díj: közlés, a HuCER 2025 részvételi díja és szükség esetén szállásköltsége
5. díj: közlés, a HERA 3 éves tagsági díja

Megjelent és megjelenés előtt álló írással egyaránt lehet pályázni.
A még nem publikált angol nyelvű díjazott pályaműveket a HERJ megjelenteti.
A még nem publikált magyar nyelvű pályaművek megjelenésére több folyóirat is lehetőséget biztosít, például: Scientia Pannonica, Romológia, Educatio, Kulturális Szemle.

A díjak a HuCER 2025 (Debrecen, 2025. május 29-30.) keretében kerülnek kihirdetésre.


2024 legjobb nevelés- és oktatáskutatási művei

1.hely

  • Kinga Káplár-Kodácsy, Helga Dorner: Creating reflective space for teachers in higher education: the use of story completion.

2.hely

  • Fónai Mihály, Csonka Éva: A végzett pedagógusok diplomás pályakövetése

3.hely

  • Pusztai Gabriella, Hrabéczy Anett, Csók Cintia: A lemorzsolódási rizikó hallgatói percepciója. Az önmagukat átlagnál rizikósabbnak érző hallgatók háttértényezői

4.hely

  • Sebestyén Krisztina: 11. évfolyamosok nyelvtanulásának és jövőterveinek vizsgálata
  • Barnucz Nóra, Botos Virág, Ceglédi Szabolcs, Dominek Dalma Lilla: Digitális kihívások a felsőoktatásban: Az NKE oktatóinak digitális készségeinek kvantitatív vizsgálata

5.hely

  • Karolina Eszter Kovács, Éva Zita Balogh, Buda Lovas, Péter Boris, Beáta Erika Nagy: The role of animal-assisted programs in physical health improvement of children and adolescents with special education needs – a systematic review

2023 legjobb nevelés- és oktatáskutatási művei

1. hely

  • Módné Takács Judit – Pogátsnik Monika- Simonics István: Students’ Behaviour in
    Stressful Situations in Diverse Cultures
  • Kovács Karolina Eszter: A sportperzisztencia vizsgálata a Sportperzisztencia
    kérdőív kialakításán keresztül

2. hely

  • Ladnai Attiláné Szerencsés Anita- Ladnai Loránd: A gamifikáció pozitívumai
    avagy POSITIVE EDUCATION (PE) A RED DEAD REDEMPTION 2-vel?
  • Józsa Gabriella- Tun Zaw Oo- Stephen Amukune- Józsa Krisztián: Predictors of
    the Intention of Learning in Higher Education: Motivation, Self-Handicapping,
    Executive Function, Parents’ Education and School Achievement

3. hely

  • Kovács-Nagy Klára- Pusztai Gabriella: The role of parental involvement in
    academic and sports achievement

4. hely

  • Kővári Attila- Katona József: Effect of software development course on programming self-efficacy

5. hely

  • Dominek Dalma Lilla –Barnucz Nóra –Uricska Erna – Christián László:
    Experiences of digital education from the perspective of students

2022 legjobb nevelés- és oktatáskutatási művei

1. hely

  • Mónus Ferenc: Environmental education policy of schools and socioeconomic background affect environmental attitudes and pro-environmental behavior of
    secondary school students

2. hely

  • Módné Takács Judit – Pogátsnik Monika – Kersánszki Tamás : Improving Soft Skills and Motivation with Gamification in Engineering Education

3. hely

  • Bocsi Veronika: Oktatók a posztakadémiai világban – egy kvalitatív kutatás tanulságai

4. hely

  • Szabó Fruzsina- Godó Katalin – Győri Krisztina – Kovács Karolina Eszter: Hátrányos helyzetű gyermekek mentális egészsége és távolléti oktatással kapcsolatos attitűdjei a COVID-19 járvány első hullámának függvényében

5. hely

  • Sántha Kálmán: A típusképző kvalitatív tartalomelemzés politetikus terei a pedagógusok reflektív gondolkodásának feltárásában

2021 legjobb nevelés- és oktatáskutatási művei

1. hely

  • Kovács Klára, Pusztai Gabriella: A perzisztenssé, rizikóssá vagy lemorzsolódóvá válás esélyének vizsgálata

2. hely

  • Sántha Kálmán: A kvalitatív összehasonlító elemzés és a strukturálatlan reflektív napló a tanárok reflektív gondolkodásának feltárásában

3. hely

  • Kárpáti László: Some Thoughts Regarding Generation Z’s Social Characteristics and their Likely Effects

4. hely

  • Szűts Zoltán: A digitális pedagógia jelenségei és megnyilvánulási formái

5. hely

  • Szűts Zoltán: Digitális pedagógia módszertanok a VUCA (gyorsan változó, kiszámíthatatlan, bonyolult, ellentmondásos) világában

2020 legjobb nevelés- és oktatáskutatási művei

1. hely

  • Józsa Gabriella: Reziliens szakgimnazisták felvételi mintázatai

2. hely

  • Vass Vilmos: Towards creative transformational leadership in higher education: challenges and opportunities

3. hely

  • Dinnyés Katalin Julianna: Nemek ábrázolása a NAT műveltségi területei mentén – az oktatáskutató és fejlesztő intézet által kiadott gimnáziumi tankönyvek tartalomelemzése

4. hely

  • Dorner László – Sági Matild: A tanári énhatékonyság és az iskola kollektív kapacitása közötti összefüggések empirikus vizsgálata

5. hely

  • Moravecz Marianna, Nagy Zsuzsanna, Rábai Dávid, Szabó Dániel, Kovács Klára: Intézményi hatás kárpát-medencei felsőoktatási intézmények szabadidős sportprogramjaiban és versenysportjában
  • Jakab György: Oktatási reform vagy „változásipar”!?

2019 legjobb nevelés- és oktatáskutatási művei

1. hely

  • Józsa Gabriella – Józsa Krisztián Debreceni Egyetem HTDI-Szegedi Tudományegyetem: Végrehajtó funkció: Elméleti megközelítések és vizsgálati módszerek

2. hely

  • Fónai Mihály Debreceni Egyetem: Az ideálkép és a valóság: (jogi kari) hallgatói pályatervek változásai az egyetemi életútban

3. hely

  • Kovács-Nagy Klára Debreceni Egyetem: A sportolás és a perzisztencia összefüggésének vizsgálata öt ország hallgatóinak körében

4. hely

  • Golubeva Irina Pannon Egyetem: The links between education and active citizenship/civic engagement

5. hely

  • Hörich Balázs – Bacskai Katinka Debreceni Egyetem: Az iskolai lemorzsolódás intézményi jellemzői

2018 legjobb nevelés- és oktatáskutatási művei

  • 1. helyezett: Katona József – Kővári Attila Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem-Dunaújvárosi Egyetem: A Brain–Computer Interface Project Applied in Computer Engineering
  • 2. helyezett: Tódor Imre Debreceni Egyetem: A nevelési értékek percepcióinak vizsgálata középiskolás tanulók körében
  • 3. helyezett: Bacskai Katinka – Pándy Árpád Debreceni Egyetem: A Denomination-based Description of Church-run Primary Schools – before and after the 2011 Expansion [Az egyházi általános iskolák 2011 előtt és után]
  • 4. helyezett: Czékmán Balázs Debreceni Egyetem: Mobiltechnológiával támogatott nyelvtanulás (MALL) hatékonyságának vizsgálata angol nyelv esetében
  • 5. helyezett: Zentai Gabriella – Hajduné Holló Katalin – Józsa Krisztián Szegedi Tudományegyetem: Új mérőeszközök a gondolkodás vizsgálatára 4–8 éves korban

2017 legjobb nevelés- és oktatáskutatási művei

  • 1. helyezett: Holik Ildikó – Tordai Zita: Mérnökinformatikus hallgatók kompetenciáinak kutatása
  • 2. helyezett: Sebestyén Krisztina – Hegedűs Roland: Középiskolások idegen nyelvi,szövegértési és matematikai eredményeinek vizsgálata társadalmi és területi tényezők mentén
  • 3. helyezett: Rayman Julianna – Varga Aranka: Iskolai esélyek a rendszerváltáson túl
  • 4. helyezett: Híves Tamás: Az iskolázottság térszerkezete és a cigányság
  • 4. helyezett: Széll Krisztián: Iskolai pedagógiai hozzáadott érték

2016 legjobb nevelés- és oktatáskutatási művei

  • 1. helyezett: Györgyi Zoltán
  • 2. helyezett: Vida Gergő
  • 3. helyezett: Kiss Noémi – Józsa Krisztián
  • 4. helyezett: Mandel Kinga
  • 5. helyezett: Galántai László

2015 legjobb nevelés- és oktatáskutatási művei

  • 1. helyezett könyv: Fónai Mihály: Joghallgatók – Honnan jönnek és hová tartanak?
  • 1. helyezett tanulmány: Szolár Éva: The Comprehensive School Ideal and Eduactional Policies in Hungary
  • 2. helyezett tanulmány: Verity Campbell-Barr – Janet Georgeson – Anikó Nagy Varga: Developing Professional Early Childhood Educators in England and Hungary: where has all the love gone?
  • 3. helyezett tanulmány: Sántha Kálmán: Kvalitatív komparatív analízis a pedagógiai térábrázolásban
  • 4. helyezett tanulmány: Kállai Gabriella: Az Útravaló Ösztöndíjprogram értékelése
  • 4. helyezett tanulmány: Szabó Zoltán András: Hálózat – tudomány – történet. Szakirodalmi áttekintés és módszertani javaslatok a magyar neveléstudomány 1945 és 1989 közötti kommunikációs sajátosságainak feltárásához

 

2014 legjobb nevelés- és oktatáskutatási művei

  • 1. hely Tóth Krisztina: Investigating Students’ ICT-skills with Process Data
  • 2. hely Somogyvári Lajos: A munkára nevelés színtereia hatvanas években
  • 3. hely Galántai Júlia: Spatial Inequalities and Social Exclusion in Small Schools
  • 4. hely Tőzsér Zoltán: Mit keresnek a felnőttek

2013 legjobb nevelés- és oktatáskutatási művei:

2013-ben a HERA publikációs pályázatára beérkező pályaműveket egy három tagú bizottság értékelte (Forray R. Katalin, Pusztai Gabriella, Fehérvári Anikó).

  • 1. Széll Krisztián: A pedagóguspálya külső feltételrendszere
  • 2. Bocsi Veronika: Hawaii, dizsi, lámpafény
  • 3. Szabó Zoltán András:A 1924. évi középiskolai törvény parlamenti vitájának gráf alapú diskurzuselemzése
  • 4. (megosztva) Ercsei Kálmán – Nikitscher Péter: Ütközések és megoldások. A tanulók közötti konfliktusok belső világa
  • és Janurik Márta – Józsa Krisztián: A zenei képességek összefüggése a DIFER készségekkel 4–6 éves kor között

2012 legjobb nevelés- és oktatáskutatási művei:

A HERA legolvasottabb közleménye

  • 1. Tóth-Mózer Szilvia – Lévai Dóra: Az oktatási és nevelési folyamat kiterjesztése online közösségi felületekre
  • 2. Barta Szilvia: A review on Philip G. Altbach: The changing academic workplace – comparative perspectives
  • 3. Sági Matild – Róbert Péter: Determinants of participation in formal adult education in Europe
  • 4. Ulrich Teichler: International student mobility: affected by the Bologna process?

A díjazottak névsora, pályaművek címei

  • 1. Szolár Éva: The Politics and Policies of Bologna Reforms in Hungary
  • 2. Józsa Krisztián, Janurik Márta: A zenei képességek fejlődése – egy három hónapos zenei fejlesztő kísérlet eredményei
  • 2. Kovács Klára – Nagy Ágoston: A sportolás hatása a debreceni egyetemisták értékrendjére és jövőképére.
  • 3. Nyitrai Ágnes – Zentai Gabriella:Az összefüggés-kezelés fejlődésének segítése mesékkel 4-8 éves gyermekek körében
  • Különdíj: Kasik László, Lesznyák Márta, Máténé Homoki Tünde, Tóthné Aszalai Anett: A szociálisprobléma-megoldó gondolkodás vizsgálata többségi és tanulásban akadályozott diákok körében
  • Különdíj: Ugrai János: Bajor és osztrák párhuzamok az egyetempoltikában a 18. század végén
  • 4. Katona Vanda, Kereki Judit, Zászkaliczky Péter: Intézményi jellemzők és életutak az értelmi fogyatékos emberek ellátórendszerében
  • 4. Kovács Edina: Pedagógusok karrier- és tanulmányi aspirációja a „Diplomás kutatás 2010” alapján