Legjobb nevelés- és oktatáskutatási mű díj

A Magyar Nevelés- és Oktatáskutatók Egyesülete (HERA) 2011-től kezdődően – a European Educational Research Association (EERA) tagszervezeteként, az EERA mintáját és gyakorlatát követve – minden évben díjazni kívánja a legjobb nevelés- és oktatáskutatási műveket. A Díj alapításával a HERA célja a magyar nevelés- és oktatáskutatás fejlesztése, a kutatók publikációs alkotótevékenységének magas szintű elismerése és nemzetközi tudományos térben való szerepvállalásának támogatása. A HERA a Díj révén támogatni kívánja az arra legérdemesebbek részvételét az EERA tudományos konferenciáján (ECER), illetve a HERA nevelés- és oktatáskutatási konferencián (HUCER). A Díjjal egyben ösztönözni kívánjuk a magyar nyelvű nevelés- és oktatáskutató közösséget az élvonalbeli tudományos fórumokon való rendszeres publikálásra.


A díjjal kitüntethető publikációk
A Díj évenként meghirdetett pályázati kiírás alapján, pályázati folyamat során nyerhető el.
A pályázat menete, feltételei
Pályázatot a HERA tagjai nyújthatnak be. Pályázni a nevelés- és oktatáskutatás tématerületeinek valamelyikében született magyar nyelvű írásművel lehet. Már megjelent és megjelenés előtt álló írással egyaránt lehet pályázni.
A pályázati anyagot az info@hera.org.hu címre lehet benyújtani.
A pályázati anyagnak tartalmaznia kell:
  • a szóközökkel együtt maximum 40 ezer karakter terjedelmű pályaművet word doc/docx avagy pdf fájlként, amely nem tartalmazhatja a szerző(k) nevét,
  • egy adatlapot a szerző(k) nevével, email címével és telefonszámával.

Egy pályázó egy első szerzőként jegyzett művel, és/vagy egy társszerzőként írt művel pályázhat. A pályaművek beküldési határidejét és a specifikációkat az aktuális évi pályázati kiírás tartalmazza.
A pályázatokról bíráló bizottság dönt.
A bíráló bizottság tagjai a HERA Elnökségének, a Szakosztályok vezetőinek, a Bárhory-díjasok, és a korábbi években díjazottak köréből felkért személyek.A bíráló bizottság a beérkező pályaműveket az alábbi szempontok szerint bírálja el 0-50 pont közötti pontozással:

  • a probléma megfogalmazása;
  • szakirodalmi áttekintés;
  • vizsgálati szemlélet és módszerek;
  • az eredmények újdonsága;
  • szerkezet, stílus, forma (hivatkozások, ábrák, táblák).

A pályázaton elnyerhető díjak:
1. díj: az ECER következő évi főkonferencia részvételi díja
2. díj: az ECER következő évi előkonferencia részvételi díja
3. díj: a HuCER következő évi részvételi díja és igény szerint szállásköltsége
4. díj: a HuCER következő évi részvételi díja és igény szerint szállásköltsége
5. díj: a HERA adott évi éves tagsági díja

A még nem publikált díjazott pályaműveket a HERA Évkönyv következő évi kötetében megjelenteti.

A Díj átadása
A publikációs díjakat a HERA évenkénti, májusban megrendezett nemzetközi tudományos konferenciája, a HUCER keretében, a Magyar Nevelés- és Oktatáskutatók Egyesülete éves közgyűlésén, ünnepélyes keretek között adja át a HERA elnöke és a bíráló bizottság elnöke a személyesen megjelenteknek.


2024 legjobb nevelés- és oktatáskutatási művei

  1. hely: Kinga Káplár-Kodácsy, Helga Dorner: Creating reflective space for teachers in higher education: the use of story completion.

2. hely: Fónai Mihály, Csonka Éva: A végzett pedagógusok diplomás pályakövetése

3. hely: Pusztai Gabriella, Hrabéczy Anett, Csók Cintia: A lemorzsolódási rizikó hallgatói percepciója. Az önmagukat átlagnál rizikósabbnak érző hallgatók háttértényezői

4. hely: Sebestyén Krisztina: 11. évfolyamosok nyelvtanulásának és jövőterveinek vizsgálata

4. hely: Barnucz Nóra, Botos Virág, Ceglédi Szabolcs, Dominek Dalma Lilla: Digitális kihívások a felsőoktatásban: Az NKE oktatóinak digitális készségeinek kvantitatív vizsgálata

5. hely: Karolina Eszter Kovács, Éva Zita Balogh, Buda Lovas, Péter Boris, Beáta Erika Nagy: The role of animal-assisted programs in physical health improvement of children and adolescents with special education needs – a systematic review


2023 legjobb nevelés- és oktatáskutatási művei

1. hely: Módné Takács Judit – Pogátsnik Monika- Simonics István: Students’ Behaviour in Stressful Situations in Diverse Cultures

1. hely: Kovács Karolina Eszter: A sportperzisztencia vizsgálata a Sportperzisztencia
kérdőív kialakításán keresztül

2. hely: Ladnai Attiláné Szerencsés Anita- Ladnai Loránd: A gamifikáció pozitívumai avagy POSITIVE EDUCATION (PE) A RED DEAD REDEMPTION 2-vel?

2. hely: Józsa Gabriella- Tun Zaw Oo- Stephen Amukune- Józsa Krisztián: Predictors of the Intention of Learning in Higher Education: Motivation, Self-Handicapping,
Executive Function, Parents’ Education and School Achievement

3. hely: Kovács-Nagy Klára- Pusztai Gabriella: The role of parental involvement in academic and sports achievement

4. hely: Kővári Attila- Katona József: Effect of software development course on programming self-efficacy

5. hely: Dominek Dalma Lilla –Barnucz Nóra –Uricska Erna – Christián László: Experiences of digital education from the perspective of students


2022 legjobb nevelés- és oktatáskutatási művei

1. hely: Mónus Ferenc: Environmental education policy of schools and socioeconomic background affect environmental attitudes and pro-environmental behavior of secondary school students

2. hely: Módné Takács Judit – Pogátsnik Monika – Kersánszki Tamás : Improving Soft Skills and Motivation with Gamification in Engineering Education

3. hely: Bocsi Veronika: Oktatók a posztakadémiai világban – egy kvalitatív kutatás tanulságai

4. hely: Szabó Fruzsina- Godó Katalin – Győri Krisztina – Kovács Karolina Eszter: Hátrányos helyzetű gyermekek mentális egészsége és távolléti oktatással kapcsolatos attitűdjei a COVID-19 járvány első hullámának függvényében

5. hely: Sántha Kálmán: A típusképző kvalitatív tartalomelemzés politetikus terei a pedagógusok reflektív gondolkodásának feltárásában


2021 legjobb nevelés- és oktatáskutatási művei

1. hely: Kovács Klára, Pusztai Gabriella: A perzisztenssé, rizikóssá vagy lemorzsolódóvá válás esélyének vizsgálata

2. hely: Sántha Kálmán: A kvalitatív összehasonlító elemzés és a strukturálatlan reflektív napló a tanárok reflektív gondolkodásának feltárásában

3. hely: Kárpáti László: Some Thoughts Regarding Generation Z’s Social Characteristics and their Likely Effects

4. hely: Szűts Zoltán: A digitális pedagógia jelenségei és megnyilvánulási formái

5. hely: Szűts Zoltán: Digitális pedagógia módszertanok a VUCA (gyorsan változó, kiszámíthatatlan, bonyolult, ellentmondásos) világában


2020 legjobb nevelés- és oktatáskutatási művei

1. hely: Józsa Gabriella: Reziliens szakgimnazisták felvételi mintázatai

2. hely: Vass Vilmos: Towards creative transformational leadership in higher education: challenges and opportunities

3. hely: Dinnyés Katalin Julianna: Nemek ábrázolása a NAT műveltségi területei mentén – az oktatáskutató és fejlesztő intézet által kiadott gimnáziumi tankönyvek tartalomelemzése

4. hely: Dorner László – Sági Matild: A tanári énhatékonyság és az iskola kollektív kapacitása közötti összefüggések empirikus vizsgálata

5. hely: Moravecz Marianna, Nagy Zsuzsanna, Rábai Dávid, Szabó Dániel, Kovács Klára: Intézményi hatás kárpát-medencei felsőoktatási intézmények szabadidős sportprogramjaiban és versenysportjában

5. hely: Jakab György: Oktatási reform vagy „változásipar”!?


2019 legjobb nevelés- és oktatáskutatási művei

1. hely: Józsa Gabriella – Józsa Krisztián Debreceni Egyetem HTDI-Szegedi Tudományegyetem: Végrehajtó funkció: Elméleti megközelítések és vizsgálati módszerek

2. hely: Fónai Mihály Debreceni Egyetem: Az ideálkép és a valóság: (jogi kari) hallgatói pályatervek változásai az egyetemi életútban

3. hely: Kovács-Nagy Klára Debreceni Egyetem: A sportolás és a perzisztencia összefüggésének vizsgálata öt ország hallgatóinak körében

4. hely: Golubeva Irina Pannon Egyetem: The links between education and active citizenship/civic engagement

5. hely: Hörich Balázs – Bacskai Katinka Debreceni Egyetem: Az iskolai lemorzsolódás intézményi jellemzői


2018 legjobb nevelés- és oktatáskutatási művei

1. hely: Katona József – Kővári Attila: A Brain–Computer Interface Project Applied in Computer Engineering

2. hely: Tódor Imre: A nevelési értékek percepcióinak vizsgálata középiskolás tanulók körében

3. hely: Bacskai Katinka – Pándy Árpád: A Denomination-based Description of Church-run Primary Schools – before and after the 2011 Expansion [Az egyházi általános iskolák 2011 előtt és után]

4. hely: Czékmán Balázs: Mobiltechnológiával támogatott nyelvtanulás (MALL) hatékonyságának vizsgálata angol nyelv esetében

5. hely: Zentai Gabriella – Hajduné Holló Katalin – Józsa Krisztián: Új mérőeszközök a gondolkodás vizsgálatára 4–8 éves korban


2017 legjobb nevelés- és oktatáskutatási művei

1. hely: Holik Ildikó – Tordai Zita: Mérnökinformatikus hallgatók kompetenciáinak kutatása

2. hely: Sebestyén Krisztina – Hegedűs Roland: Középiskolások idegen nyelvi,szövegértési és matematikai eredményeinek vizsgálata társadalmi és területi tényezők mentén

3. hely: Rayman Julianna – Varga Aranka: Iskolai esélyek a rendszerváltáson túl

4. hely: Híves Tamás: Az iskolázottság térszerkezete és a cigányság

4. hely: Széll Krisztián: Iskolai pedagógiai hozzáadott érték


2016 legjobb nevelés- és oktatáskutatási művei

1. hely: Györgyi Zoltán

2. hely: Vida Gergő

3. hely: Kiss Noémi – Józsa Krisztián

4. hely: Mandel Kinga

5. hely: Galántai László


2015 legjobb nevelés- és oktatáskutatási művei

1. hely könyv: Fónai Mihály: Joghallgatók – Honnan jönnek és hová tartanak?

1. hely tanulmány: Szolár Éva: The Comprehensive School Ideal and Eduactional Policies in Hungary

2. hely tanulmány: Verity Campbell-Barr – Janet Georgeson – Anikó Nagy Varga: Developing Professional Early Childhood Educators in England and Hungary: where has all the love gone?

3. hely tanulmány: Sántha Kálmán: Kvalitatív komparatív analízis a pedagógiai térábrázolásban

4. hely tanulmány: Kállai Gabriella: Az Útravaló Ösztöndíjprogram értékelése

4. hely tanulmány: Szabó Zoltán András: Hálózat – tudomány – történet. Szakirodalmi áttekintés és módszertani javaslatok a magyar neveléstudomány 1945 és 1989 közötti kommunikációs sajátosságainak feltárásához


2014 legjobb nevelés- és oktatáskutatási művei

1. hely: Tóth Krisztina: Investigating Students’ ICT-skills with Process Data

2. hely: Somogyvári Lajos: A munkára nevelés színtereia hatvanas években

3. hely: Galántai Júlia: Spatial Inequalities and Social Exclusion in Small Schools

4. hely: Tőzsér Zoltán: Mit keresnek a felnőttek


2013 legjobb nevelés- és oktatáskutatási művei:

  1. hely: Széll Krisztián: A pedagóguspálya külső feltételrendszere

2. hely: Bocsi Veronika: Hawaii, dizsi, lámpafény

3. hely: Szabó Zoltán András:A 1924. évi középiskolai törvény parlamenti vitájának gráf alapú diskurzuselemzése

4. hely: Ercsei Kálmán – Nikitscher Péter: Ütközések és megoldások. A tanulók közötti konfliktusok belső világa

4. hely: Janurik Márta – Józsa Krisztián: A zenei képességek összefüggése a DIFER készségekkel 4–6 éves kor között


2012 legjobb nevelés- és oktatáskutatási művei:

1. hely: Tóth-Mózer Szilvia – Lévai Dóra: Az oktatási és nevelési folyamat kiterjesztése online közösségi felületekre

2. hely: Barta Szilvia: A review on Philip G. Altbach: The changing academic workplace – comparative perspectives

3. hely: Sági Matild – Róbert Péter: Determinants of participation in formal adult education in Europe

4. hely: Ulrich Teichler: International student mobility: affected by the Bologna process?


A díjazottak névsora, pályaművek címei

  • 1. Szolár Éva: The Politics and Policies of Bologna Reforms in Hungary
  • 2. Józsa Krisztián, Janurik Márta: A zenei képességek fejlődése – egy három hónapos zenei fejlesztő kísérlet eredményei
  • 2. Kovács Klára – Nagy Ágoston: A sportolás hatása a debreceni egyetemisták értékrendjére és jövőképére.
  • 3. Nyitrai Ágnes – Zentai Gabriella:Az összefüggés-kezelés fejlődésének segítése mesékkel 4-8 éves gyermekek körében
  • Különdíj: Kasik László, Lesznyák Márta, Máténé Homoki Tünde, Tóthné Aszalai Anett: A szociálisprobléma-megoldó gondolkodás vizsgálata többségi és tanulásban akadályozott diákok körében
  • Különdíj: Ugrai János: Bajor és osztrák párhuzamok az egyetempoltikában a 18. század végén
  • 4. Katona Vanda, Kereki Judit, Zászkaliczky Péter: Intézményi jellemzők és életutak az értelmi fogyatékos emberek ellátórendszerében
  • 4. Kovács Edina: Pedagógusok karrier- és tanulmányi aspirációja a „Diplomás kutatás 2010” alapján