Szakképzés és Társadalom Szakosztály

A szakosztály bemutatása
A szakképzés speciális helyet foglal el az oktatási-képzési rendszerekben, azzal a
beidegződéssel, miszerint a középfokú szakképzés rendeltetése a gazdaság (elsősorban rövidtávú) igényeinek kielégítése. A (törvényszerűen) rövidtávú munkáltatói szemléletből fakadó anomáliák vázolása ritkán jelenik meg a kutatásokban. Ezzel párhuzamosan szinte teljesen háttérbe szorul a szakképzés szélesebb társadalmi és gazdasági összefüggéseinek számításba vétele és komplex megközelítésű, interdiszciplináris vizsgálata. Sok éve hiányzik az ifjúságpolitikai szempontok figyelembe vétele, kivételnek számítanak a regionális összefüggéseket is elemző kutatások. Hiányzik a szakképzés szélesebb körű társadalmi funkciójának elismerése, azé a szerepé, amit a szakképzés a társadalmi innovációs folyamatokban, például egy helyi közösség életében tud betölteni. A haszonelvű gazdasági szemlélet értékelése, a leghátrányosabb társadalmi csoportok, köztük kiemelten a középfokú
szakképzés alsó ágában található fiatalok védelme nem kap elégséges figyelmet a
szakképzéspolitikákban és szakképzés-kutatásokban. Kivételnek számítanak azok a kutatások, amelyek ráirányítják a figyelmet arra a jelenségre, miszerint szoros kapcsolat áll fenn az alapfokú szakképzés által közvetített tudás és a szakképzésből kikerülő fiatalok egy jelentős csoportjának kiszolgáltatott társadalmi-gazdasági helyzete között. Elfogadottnak tűnik, hogy a társadalom peremén kialakul egy olyan réteg, amely alacsony és hiányos képzettsége miatt folyamatosan veszélyhelyzetben lesz a munkaerőpiacon. Számos vitathatatlanul kiváló szakképzési intézmény eredményei és a nemzetközi versenyeken elért szép sikerek elvonják a figyelmet a létező problémákról. Hiányoznak a szakképzés összetett érdekviszonyaival, társadalmi presztízsével kapcsolatos kutatások is. Magyarországon a szakképzési „reformok” értékelése ad hoc jelleggel történik, főleg a társadalmi problémák iránt érzékeny közgazdász és szociológus kutatók részéről. Az ő megjelenésük a szakképzéssel összefüggő kutatásokban azonban nem folyamatos, kutatási eredményeik visszacsatolására pedig nem, vagy csak érintőlegesen kerül sor. A neveléstudományi kutatások keretében pedig ez a téma is igen kis súllyal szerepel. A létező és támogatott kutatási témák (tanárképzés, felsőfokú szakképzés, munkaerőpiaci elemzések, módszertani fejlesztések, ..) vizsgálata nem nyújt elég teret ahhoz, hogy a hiányolt társadalmi összefüggéseket mélyebben és érdemben vizsgálják.
A fent vázolt helyzet több eleme nemcsak hazánkra, hanem szinte egész Európára jellemző. Ugyanakkor figyelve az európai szinten élénkülő kitörési próbálkozásokat a támogatott szakképzéskutatási témák nemzetközileg is meglehetősen szűk körének bővítése érdekében, időszerűnek tűnt, hogy a HERA keretében is bővítsük és gazdagítsuk a szakképzéskutatással foglalkozó szakosztályi munkát. Ezért alakítottuk meg 2024 elején a „Szakképzés és Társadalom” szakosztályt, amelynek elsődleges célja a fent vázolt hiányosságok mérséklése. A szakosztály nyitott minden érdeklődő kutató, oktató, PhD hallgató és szakértő számára, akinek fontos a szakképzés komplex, interdiszciplináris megközelítése, különös tekintettel a jelenleg fehér foltnak számító társadalmi hatások és összefüggések vizsgálatára. A szakosztály együttműködésre törekszik más HERA szakosztályokkal, továbbá külső hazai és
nemzetközi kutató-műhelyekkel. A szakosztály támogatja a szakképzés helyzetéről és problémáiról széleskörű szakmai vita-sorozat életre hívását, ennek keretében kezdeményezi többek között a szakképzés jövőjével kapcsolatban született forgatókönyvek és a képesség-szemléleten alapuló kutatások megvitatását. A szakosztály ösztönzi a tagok tudományos tevékenységét, a hazai és nemzetközi konferenciákon való részvételt, és publikációk készítését.

Tárgyszavak:

Szakképzés, társadalom, társadalmi innováció, komplex megközelítés, interdiszciplinaritás, haszonelvűség vs. képesség-szemlélet

Tagok
A szakosztály alapítója: Benke Magdolna PhD, Debreceni Egyetem CHERD,
(magdolna.benke@gmail.com)
A szakosztály tagjai és intézményi hátterük:
Benke Magdolna PhD, Debreceni Egyetem CHERD
Bükki Eszter PhD, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
Dorogi Alexandra, Mátészalkai SZC Kállay Rudolf Szakképző Iskola, PhD hallgató DE
Erdei Gábor PhD, Debreceni Egyetem
Fehérvári Anikó PhD habil, ELTE
Haba Anikó, pszichológus, független szakértő
Heiter Kitti, PhD hallgató PTE
Hörich Balázs, PhD, NSZFH
Kattein-Pornói Rita PhD, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
Kerülő Judit, PhD, Nyíregyházi Egyetem
Lükő István PhD, Soproni Egyetem
Patyi Gábor PhD, Soproni Egyetem
Rétháti Csilla, DE Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kar, PhD hallgató DE
Sitku Krisztina, PhD, Dunaújvárosi Egyetem
Vályogos Krisztina, Debreceni Szakképzési Centrum, PhD hallgató DE